Monday, November 3, 2008

زادت عن حدها اوي..

في الواقع. و نخلي بالنا ان لما نبدأ بكلمة في الواقع تتوقع حاجات مهببة جاية..
ما علينا.. في الواقع انا كنت جاية و معايا بوست رومانتيكي من الهبل اللي انا باكتبه دا.. بتاع ضوء القمر و انا شمعة تحترق من أجل الآخرين و الكلام الفارغ اللي انا باهرتل بيه دا لما يكون عندي فراغ عاطفي.. و كما لاحظتم و لاحظت انا كمان اني بطلت اتكلم خااالص في السياسة، و اكتفيت بدور المتفرجة على جهود الأخوة و الأخوات المدونين التانيين.. على كافة ميولهم.. و اهو الواحد بيقرا و بيلاقي حد بيعبر عن اللي هو فيه، و بالتالي الموضوع مش محتاجني انا كمان، يعني خيخة و سوسة و افندينا و شقير من ابرز الناس اللي باروح عندهم كل شوية اشوف ايه اخبار السياسة و باحس انهم قالو اللي في قلبي و خلاص.
طب ما خلاص بارغي ليه انا بقى كل الرغي دا..
انا مش جاية اتكلم في السياسة في حد ذات عينها يعني.. خصوصا في ظل المؤتمر المش عارفة كام للحزب الوطني و فكر جديد لمستقبل بلدنا بس انا ليا كام تعليق على قدي مع اني لا ادعي اني بافهم حاجة في لعبة الكذب الكبيرة اللي اسمها سياسة دي.. بطلي رغي يا نيران ضيعتي المشاهدين منك
المهم..كل الناس اتضايقت من المهرجين اللي طلعوا اتكلموا في مؤتمر الحزب الوطني و شعارهم بتاع فكر جديد لمستقبل بلدنا. انا ليا وجهة نظر ظريفة شوية.. الناس بتتكلم بصدق والله يا جماعة.. هم بيتكلمو عن السياسات و اللامركزية و الاقحوانية و البطيخية بتاعة بلدهم/ ايوة مهم اصلهم بيتكلمو على بلد تانية غير مصر دي.. اصل انتو مش عارفين، احنا عايشين في عوالم متوازية.. يعني في عالم تاني في بعد تاني فيه مصر بردو و مصريين و كدا.. بس العالم التاني الناس اللي في مصرهم عايشين في رخاء و اصلاح اقتصادي وبيحبوا الريس بتاعهم اللي هو قاعد عندنا بالغلط دلوقت، و شوية و هايلاقي الة الزمن اللي تنقله العالم المتوازي و تاخده هو و مهرجيه و كل الشلت اللي كانت قاعدة على الكراسي و الحيزبونات و الحيزبونون اللي كانو بيصقفوا ،، انتو ما بتتفرجوش على ام بي سي فور ولا ايه.. شوفوا تشارمد كدا، و انتو هاتفهمو.. و بلاش نظلم الناس، يعني الراجل احمد عز كانت هاتجيله يا عين امه جلطة في صوباع رجله الصغنن و هو بيقول اننا مش عارفين مصلحة البلد، و في الاخر بيقول عجبي، شفتو عجبي دي.. نعذرهم نعذرهم حبة و هايروحو بلدهم.. بس يا رب عنابة ترجع بآلة الزمن..قولوا يا رب، و بعدين هانبقى نقول مين عنابة دي
كل اللي فوق دا بقى ولا هز لي شعرررررة من الكام شعراية اللي في نافوخي.. اطلاقا.. ابسلوتلي..
اللي قتلني بجد
قصة اسلام بدر.. الله يرحمه و يصبر اهله
وقصة خديجة بتاعة مدرسة احمد عرابي..
ازاي حادثتين زي دول يمروا كدا مرور الكرام..
طفل في عمر البراءة و الحلم. يقتل.. مش في فلسطين و هو بيدافع عن وطن و ماسك حجارة قدام دبابة يهودية..
لا اطلاقا.. دا على ايد معلم..مربي اجيال..
قد يكون المعلم انفعل و طلع عن طوره.. بس انا مش قادرة انسى صورة اسلام.. الألم اللي حس بيه قبل ما يموت.. الرعب اللي حصل له من نظرات مدرسه، مش قادرة اتخيل نفسية اللي معاه في الفصل،
مش قادرة اتخيل المدرس دا قادر يعيش ازاي..انا مش مشفقة عليه.. بس انا عارفه انه مش شرير بالفطرة..
مش عارفة بلدنا دي موديانا لفين
طب اللي كانو بيتعذبوا في اقسام الشرطة كان في فريق من الناس بيقول اصلك ما تعرفش دول عملوا ايه و سووا ايه..
اسلام و خديجة عملوا ايه
ازاي اامن اودي ابني مدرسة
ازاي اامن ان ابني ما يموتش من الرعب عشان واجب..
خديجة ماتت من الرعب لما المدرس قال اللي ما عملش الواجب يقف..
يا ترى كان شعورها ايه قبل ما تموت..
يمكن في مصايب اكتر من دي في بلدنا مش بلدهم..
بس بجد والله العظيم الموضوع زاد عن حده
زاد اوي

5 comments:

Migo Mishmish said...

هاي نيرو
انا مش عارفه اقول ايه. بس كل حاجة حوالينا تقرف. مفيش حاجة واحدة تفتح النفس. انا مش بخلي المدرس من المسئوليه بس هل جربتي تخشي فصل قبل كدة وتقفي قدام ستين او سابعين عيل.شقاوتنا واحنا صغيرين حاجة وشقاوة العيال دلوقتي حاجة تانيه
العيال في منتهى السفاله. انتي عارفه ليا واحدة صحبتي مدرسه رسم في مدرسة قومية. سمعت اتنين صبيان عندها في الفصل بيتكلموا عنها واحد بيقول التاني مس سارة ديه سيكسي موووووووووت. الحلو بقه اللي بيقول عليها سيكسي ده في رابعه ابتدائي. وفي نفس المدرسه كانت الانترنت وايرلس فلاقوا العيال بتوع ابتدائي واحد منهم جايب لاب توب وداخل بيه على موقع زي يوتيوب كدة بس الافلام اللي فيه اوسخ شوية لا مؤاخذه وبيفرج زماليه (صبيان وبنات)على الحاجات ديه
انا عارفه ان ده مش عذر بس لان الاحترام راح من المجمتع يعني انتي لو ابنك وبنتك محترمين هيضربوا في المدرسة وبعدين لو راحوا اشتكوا للمدرسين محدش هيعبرهم فلازم ياخدوا حقهم بايدهم.. ولان المناهج كلها عقيمة فالعيال مبتعرفش تركز مع المدرس في الفصل لانه عمال يرغي في موضوع اصلاً ما يمسهومش ولا ليه لازمة في الحياه العمليه. والمدرس عليه رقابه وعنده خطة منهج لازم يلتزم بيها ولجان متابعه تلاقي الواحد منهم كان مدرس العاب ولا اخصائي اجتماعي وجاي يفتش على مدرس رياضه او فزياء مثلاً وطبعاً اخينا معندوش فكرة عن الكلام اللي بيتقال فلما يخش هايدور على نضافه الفصل والغياب والعيال مستحمية ولا لا. وده ضغط على المدرس برضه
في حادثة زي ديه مع قسوة التصرف من المدرس هتلاقي المدرس والطالب ضحايا لنظام فااااااااااااااااااااااااشل عقيم بكيل العلم بالبتنجان. حاجة زي كدة لو مكنتش الحكومة عندها دم وتشيل وزير التعليم. هو من باب انه يحافظ على شكله وسط عيلته وجرانه المفروض يستقيل. مش قاعد يقول هنشدد على منع الضرب. انا مش فاهمه بصراحه هيشدد ازاي يعني
Love,
MishMish

Anonymous said...

كيفك نيران
انا في البداية احب اقول اني قرفت من الموتمر الحزبي المأسوف على شبابه المسمى بالحزب الوطني الديمزرافي انا معاكي طبعا انهم بتكلموا عن بلد غير البلد اللي احنا .. كنا بنعيش فيها وماكدبشي عليكي انا كل لما اشوف حد منهم بيتكلم في التليفزيونــــ اقلب القناه على طول لاني وبكل بساطة اعرف الي بيتكلموا فية واعرف لماذا هذا التجمع وما يؤخذ من ورائه من مصالح وما يتم الاتفاق فيه علينا وللاسف كل بيتفرج ولا حياة لمن تنادي وآخر شئ في هذا الموضوع اقولها بصدق حسبي الله ونعم الوكيل ،،،،،،،،،،،،
اما موضوع ضرب الاولاد بالمدارس انا يمكن اقول شئ يتوافق مع مشمش لان المدرس يعمل ايه في ظرف ذي ده البنت معملتشي الواجب وامها مدرسة في نفس المدرسة المدرس قال سوف اعاقب من لم يعمل الواجب سبحان الله ده اجلها كده وده برده ما يخلناش نقول ان المدرس صح فالضرب لا يوصل لشئ واساليني انا فكم من التوصيات التي نلتها في المدرسة كرهتني ان ارجع لديها في يوم من الايام وكنت في مثل سنها ولكن الحمد لله دلوقتي انت عارفه ياقلبي لا تحزن هوه في تعليم في بلدنا يتوكسووووووووو على اللي عملوه فينا
وسلام

أفندينا said...

وبعد كل ده بتقولي بلاش يجيلك أكتئاب ..؟
كل حاجه أصبحت في البلد ده نزهق ...من الحزب الوثني للفساد المنتشر كالسرطان في جسد الوطن , حتى سلوك وتعاملات الناس العاديين مع بعضهم أصبحت أقل ما يقال عنها أنها سيئة ... أختفت الرحمة والمودة والحب بدون أي مصلحة
أسلام وخديجة رحمهما الله هم مثال من ضمن أمثلة لا تحصى للفكر الجديد الذي يبشرونا به وكأن أكثر من خمسين عاماٌ لم تكفهم .
فعلاٌ الحكاية زادت عن حدها أوي
وربنا يستر
خالص التحية والود لك يا نيران

نيران said...

يسعدني اني اقول اني انا من القلة القليلة المندسة في هذا الوطن

اصل الصراحة مش البلد بلد ابونا و الحرامية يفرسونا

ام سابرينا.. ترضي سابرينا يتعمل فيها اللي اتعمل في خديجة؟ ما اعتقدش
مش ذنب العيال ان البلد بقت منحطة
مش ذنبهم والله

الفارس الشجاع..
انا ما اعترضتش على قضاء ربنا و دا اجل البنت.. صح
بس لو اجل القتيل انه يتقتل.. بنعاقب القاتل ليه؟

افندينا..
والله لو الاكتئاب بيحل الموضوع.. كنت اكتئبت قبلك
بس على الاقل نحتفظ بالرمق الاخير من الأمل

و نقول بنفس واحد..
يخرب بيتك يا حسني

تحياتي

Anonymous said...

نيران
يبدو ان جراحنا فاقت الحد
واصبح النزف مستمرا
فمن التعليلم الى الصحة الى الاقتصاد

ولكن عند حوادث القتل في المدارس يصبح الجرح اعمق والنزف اشد
ويصبح الكلام مجرد حروف متعثرة لا تفي الالم حقه

كان الله في عون هذا الشعب المغفور له

دمت متألقة
هبـــة