Monday, October 6, 2008

لطفا.. لا تقرأ الأسطر القادمة


يمكن لأول مرة اكون محتاجة اتكلم مع حد وما القاش..

و دا شعور مش لطيف إطلاقا

بس حتى لو لقيت حد اتكلم معاه.. مش هاكون صريحة

مش عشان انا باكذب.. و لكن عشان زي كل الناس باتجمل

لازم احافظ على مظهري و صورتي قدام الناس

لازم يشوفوني المحترمة العاقلة اللي مافيش مني اتنين

اللي بتسمع للي حواليها و بتشيل هم الناس و بترضي كل الناس

على حساب مين مش مهم

المهم اني عيب اكشر عشان ماحدش يتضايق

و لازم ابتسم عشان ابث الفرح في نفوس اللي حولي


زهقت

انا عايزة اعيط

انا مش جدعة، ومش باتحمل مسؤولية حد، و مش قد اللعبة اللي انا فيها دي كلها

انا عايزة ارمي همي على حد.. مايكونش عارفني عشان ما يقولش.. معقووووول

دا انا كنت فاكرك كذا و كذا


عشان انا مش كذا و كذا

والله انا اضعف مما اي حد يتخيل

و اسوأ مما أي حد يتخيل


دا انا جوايا عيوب لو فكرت فيها اموت

فما بالكم ان حد يعرفها عني

انا مش الصورة اللي الناس راسمها.. لانا عاقلة ولا شاطرة ولا نيلة

يمكن اكون انانية كتير اوي

و يمكن اكون اديت لنفسي حجم اكبر من حجمي

و يمكن اكون كذبت على كل الناس

بس

خلاص انا مش قادرة اكذب على نفسي

انا مش بقوة الايمان اني استحمل دا كله

اللي هو ايه مش عارفة

عشان كدا اسمحوا لي البوست دا عشان احط مراية قدام نفسي و اقول كل اللي نفسي فيه

من غير ما حد يحاسبني

ولا اشوف نظرة استغراب من حد


نيران

انتي انسانة ضعيفة ما عندكيش إرادة حقيقية تنفذي اي شيء انتي بتقرريه

بتتحمسي للأفكار اوي.. و ساعة التنفيذ زي عود الكبريت

مش انتي بتنتقدي الناس اللي بيعملوا كد

اسمعيها مني.. انتي ضعيفة الإرادة و مش بتتحملي المسؤولية

و مش بتعملي الحاجة اللي بتتطلب منك الا على اخر لحظة

دا انتي يا مؤمنة صلاتك بتصليها على اخر لحظة

و مش عايزة اقولك مش بتركزي فيها


اصحي، فوقي

انتي مش وصية على حد ولا احسن من حد

اللي بتنتقديهم دول احسن منك

على الأقل مش بيكذبوا على نفسهم

عايزة تعيشي حياة مش حياتك و ترسمي لنفسك دور مش دورك

انتي يمكن ما تكونيش حتى بالرومانسية اللي انتي بتحكيها دي على نفسك

قد يكون اللي انتي بتكتبيه على مدونتك دا مجرد ترهات كلام

انتي حتى مش مبدعة زي ما بتقنعي نفسك

انتي لازم تقفي مع نفسك وقفة صح

عشان تقدري تبدأي اي حاجة


عايزة تدرسي تاني..

ادرسي.. بس بطلي تتكلمي عن اهمية الدراسة قدام الناس و انك ناوية تدرسي

لما تعملي حاجة ابقى تشدقي بيها قدام الناس

انتي مجرد واحدة من آلاف.. بس ربنا انعم عليها بطلاقة في اللسان شوية

انتي حتى مش حنينة كفاية على ابنك

و مش مخلصة كفاية لزوجك

و ايه يعني هو مش بيجاملك و يقولك كلام حلو

انتي عارفة انه كويس

و احسن من غيره كتير اوي

و انتي اللي اخترتيه ما حدش اجبرك

شيلي الأفكار الزبالة دي من دماغك و عيشي

مش كل لحظة و التانية تتخيلي الحياة بدونه هاتكون احسن قد ايه


عشان انتي من جواكي عارفة انها مش هاتكون احسن.. ولا انتي ما يملاش عينك غير التراب

حرية ايه اللي انتي عايزاها..

بطلي انانية بقى

فوقي

افتخري انك ام

بطلي تتمسكي بأيام فاتت.. ايام الحرية المزعومة

و هم فين اللي كانوا معاكي ايام الحرية

و فينهم من احلامك

رتبي اولوياتك صح بقى

اعرفي انتي عايزة تكوني فين بالضبط في الحياة

و كوني صادقة مع نفسك قبل ما تكوني صادقة مع الناس

انا معاكي انك لازم تحافظي على الصورة اللي رسمتيها لنفسك قدام الناس..

بس مافيش مانع مرة تقولي لأ.. انا مش هاقدر اعمل دا

مافيش مانع مرة تقولي للي يزعلك انا زعلانة

انتي مش مثالية يا بنتي

انتي بشر.. و انتي اكتر واحدة عارفة ان امكانياتك مش خارقة

حطي احلامك على قد امكانياتك

و بطلي تكذبي

و بطلي تعيشي دور انا شايلة هم الناس كلها و ماحدش شايل همي

عشان دا مش صح اوي

هي بس مشغوليات الحياة

انتي مش محتاجة دكتور نفساني ولا حاجة

ولا محتاج الأمر انك تأزمي نفسك

عشان انتي اغلاطك كتير اوي


نيران فوقي بقى

خليكي عندك ثقة في نفسك

انتي مش لازم تعجبي كل الناس

اللي يعجبه يعجبه على حالك

ما تحاوليش ترضي حد على حساب نفسك

بلاش تعملي حاجات تخليكي ما تعرفيش تنامي اليل

نفذي كل النصايح اللي بتنصحي بيها غيرك

نظمي وقتك بدل ما انتي مهرجلة كدا

و الكل فاكرك يا ماهنا ياما هناك

بطلي تتكلمي على الناس. بداعي انك مرحة و بتاعة دعابة

اتنيلي بصي لعيوبك انتي الأول




عيطي لو عايزة.. قولي للدنيا كلها اللي انتي عايزاه

بس كالعادة

في سرك!!


7 comments:

Ahmed Shokeir said...

والله ان شايف ان الوقفة مع النفس اللي قدام المراية دي انتي لخصتي فيها كل حاجة وحطيتي كمان روشتة علاج لن ينجح اي طبيب نفسي أن يضع افضل منها

المصارحة الصادقة مع النفس تحتاج مجهود نفسي جبار لا يقدر عليه إلا الأقوياء وهي أول الطريق للأفضل

جايز ماتكونيش عاقلة ولاشاطرة زي مابتقولي أنتي بالطبع أدرى وإن كنت أشك في ذلك ولكن اللي أقدر أؤكده انك طيبة أوي ( من تدوينتك السابقة ) .. ودي صفة جميلة وإن أصبحت نظرتنا لها أخيرا وكأنها عيبا
ولكنها ستظل صفة جميلة لايتحلى بها كثيرين وإن إدعوا ذلك

تحياتي

نيران said...

العزيز أحمد شقير..
مرور اكثر من يشرفني..

ادعي لي اقدر انفذ..
لأني بجد محتاجة الدعاء

ربنا يكرمك..

Anonymous said...

عزيزتي نيران،
جميل أوي إن الإنسان يكون صادق مع نفسه بس خلي بالك مهم برده إنك ما تجرحيش في نفسك و تقللي من قيمتها...
مهم إنك تبصي لنفسك في المراية بس من غير ما تكسريها...
مهم إنك تحاولي تنظمي عملك بس الأهم تنظمي تفكيرك...
مهم إخلاصك لزوجك و مهم إخلاصك لذكرياتك الحلوة...
مهم حنيتك لإبنك بس أهم حنيتك لنفسك...
دي مش أنانية دي مجرد نظرة للوجه الآخر للعملة...
أنا معاكي إن لازم الواحد يبص لعيوبه عشان يصلحها بس كمان لازم تبصي للحاجات الحلوة الكتيييييييييييير اللي فيكي عشان تحمدي ربنا وتعرفي تصلي بتركيز...
ثقي في ربنا الكبييير و إنشاء الله حيقبل صلاتك...
ثقي في نفسك حتعرفي تنظمي شغلك و وقتك...
ثقي في زوجك و حتحسي بحبه من غير ما يقولك بحبك...
ثقي في فطرة الطفولة الي في إبنك و حتتأكدي إنه حاسس بحنيتك أكييد...

واحدة بتحبك أوي

نيران said...

عارفة..
كان لازم اعمل كدا في نفسي عشان انا دلعتها كتير اوي..

كنت عايزة اكلمك بس خفت تقلقي عليا

او يمكن اكون خفت على صورتي

المهم..
كفاية ان في ليا في الدنيا حد زيك يحبني:)

باموت فيكي

... amr said...

جميل ان الانسان يعرف عيوبة و يصارح نفسة بيها .... بس حاسس انك متحاملة على نفسك شوية .... ماتجلديش نفسك


دمتي بخير

Anonymous said...

بحبك ورغم اني عارفة ان ممكن الكلام اللى انتي تكوني بتقولية دا بتاع وقتو وهيخلص الا اني برضو بما ان انا كمان عاملة عاقلة لازم اقولك
يابنتي لا طبعا انتي غير مانتي كاتبا كدا خالص بس دا فعلا رايي سواء وانا عاقلة او وانا مجنونة
خلي بالك من نفسك

Anonymous said...

نيران

كم تحتاج هذه الوقفة الكثير من الشجاعة
ويا ليتها توافرت لنا جميعا
ولكن الفكرة لما نقف قدام المراية ما نبصش على اللي احنا فاكرينه عيوبنا بس
لازم نبص على نفسنا ككل
لازم نشوف مميزاتنا بنفس العين اللي بتنقدنا
عشان انا عارفة ان نيران لو شافت مميزاتها هاتكتب صفحة اطول من كده بكتير

حبي لك
هبـــة