Friday, April 10, 2009

جبنة بطماطم

يوم اجازة و جوزي قرر انه يطلع هو و صاحبه
مع الف سلامة مهو الواحدة مننا بردو محتاجة نفس .. بريك
و لأول مرة مش هاقلق من الكابوس اليومي بتاع هانتغدى ايه انهاردة
و انا زهقت من اكل برة، و مش عايزين اكل دسم عايزين خفيف و مرة نفسي في محشي و مرة ايه رأيك تعملي لنا صينية مكرونة بالباشميل كدا على السريع
قال ايه المكرونة بالباشميل بقت على السريع
الله يسعد ايامك يا امي كنا بنغسل وراها مواعين المطبخ كلها يوم المكرونة بالبشاميل دا
المهمممممم بعيدا عن كل الصداع دا
انا حرة، و لو ليوم واحد
اكل اللي نفسي فيه
و بما اننا جينا عند نفسي، فأنا لا اعشق في حياتي حاجة زي
الجبنة بالطماطم
يم يم يم
في الصيف ترطب وفي الشتا تدفي
حاجة لا يمكن حد يقول ما بيحبهاش و لو حد قال كدا يبقى ما بيفهمش
المقادير:
حتة جبنة بيضا اي نوع تحبه و تحديدحجمها انت و طفاستك.. اقصد انت و جوعك
و شوية طماطم و انا شخصيا بافضل الطماطم تكون كتير
و بلاش عبط و تروحو تجيبوا طماطم خضرا زي بتاعة السلطة
والجبنة التلاجة ما تنفعش مع الطبق دا
لالالا مش هاتنفع
طماطم حمرا مستوية و كلها عصارة
سلطانية غويطة
شوكة، و لو انت بس اللي هاتاكل مش محتاج
رغيفين
حط الجبنة في السلطانية، واهرسها شوية بالشوكة
وابتدي قطع عليها الطماطم، مش مهم على قطاعة الخضار، و مش مهم كبيرة ولا صغيرة، و مش مهم تكون قطع متساوية
المهم في الطبق دا .. الشغف،
ممكن ناس تضيف زيت وناس تضيف شطة وناس تضيف خيار او فلفل..
لالالا
بالنسبة لي الطبق هو الجبنة بالطماطم بس..و تناغم الجبنة بالطماطم
خلصت تقطيع الطماطم
قلبها بطراطيف صوابعك مع الجبنة، يا ريت بتلات صوابع بس عشان تعرف تلحسها بعد ما تخلص
ادعك الطماطم مع الجبنة شوية لحد ما قوام الجبنة يخف و ما يبقاش في كتل، تبقى زي الكريمة كدا تدوب في البق
ممكن تاكل حتة طماطم مع شوية جبنة عشان تدوقهم
يا سلام، تسلم ايديك، ولا اروع برامج الطبخ
اشطف ايدك، هات صينية، حط العيش والسلطانية و صب لنفسك كوباية شاي سكر زيادة
في ناس ممكن تحب الشاي بحليب، بس انا باحب الشاي.. كشاي بس
روح اقعد قدام التلفزيون، هات برنامج بتحبه
اضحك حتى لو مافيش داعي، اومال هاتضحك امتى اذا ماكنتش هاتضحك و انت بتاكل جبنة بطماطم
اشرب شوية شاي
خلي بالك قبل ما الطبق يخلص، خلي اخر لقمة من العيش صغيرة بالنسبة لحتة الجبنة المتبقية في الطبق
عشان تبقى اخر لقمة فيها جبنة كتير
عشان حلاوة الطبق ان اخر طعم في بقك يكون الجبنة بالطماطم
بعد ما تخلص هايتبقى شوية جبنة سايلين في الطبق
بصوباعك و الحسهم
الطبق دا ما ينفعش يتبقى منه حاجة
خالص
كمل كوباية الشاي
كمل برنامج التلفزيون
و بالهنا والشفا
نصيحة اخوية عشان ماحدش يدعي عليا
لو خاطب او خاطبة اوعوا تاكلو جبنة بطماطم قدام الشريك المستقبلي ليطفش
الطبق دا مصمم بطريقة انا وانت ولا حد تالتنا
لو بتحب شريك حياتك اوي. سيبه يوم في الاسبوع بحريته عشان ياكل جبنة بطماطم
الطبق دا بيبقى مايع لو اتعمل سندوتش
بالهنا والشفا

8 comments:

Anonymous said...

انتي بتاكلي جبنة بطماطم من غيري .. عاااااااااااااا
بس جريتي ريقي
يا سلام ..على طبق الجبنة بالطماطم
بس انا اختلف معاكي لما بنحط معاه بقدونس بيبقى انا وانت والبقدونس تالتنا بيبقى تحففففففة
وسيبيني اختلف معاكي تاني ( ايه مش انتي اللي بتاكلي جبنة بطماطم من غيري استحملي بقى ) لو فعلا بتحب شريك الحياة اقعد كل معاه جبنة بطماطم
بس ابقى سيبه يوم تاني ياكلها لوحده برده :D


مالييييييييييش دعوة انا عايزة من ده يا جزنبل انا عايزة من ده

بحبك على طول بجبنة او من غير

هبـــة

أفندينا said...
This comment has been removed by the author.
أفندينا said...

تعرفي يا نيران ، بجد أوقات كتيييير جداً نفسي أجلس مع نفسي ولكن للأسف مش عارف ......... بحسدك على جلوسك بمفردك ، وعلى الجبنة بالطماطم :) خالص التحية والتقدير

Anonymous said...

تصدقي باين عليها حلوة من الوصف
انا هاجربها قريبا

نيران said...

هبة حبيييبتشي
و هو انا اقدر بردو
انا عملت حسابك في موضوع الجبنة و زودت حتة و اكلتها لك

:)

بالنسبة لموضوع لو بتحب شريك الحياة اقعد كل معاه جبنة بطماطم..
انا اختلف معاكي عشان دا ممكن يخلف خلافات زوجية عشان ممكن شريك الحياة يتطافس على الجبنة و بصراحة انا في دي ما اعرفش ابويا
دا حتى الاخوات ما بيعمروش مع بعض في موضوع الجبنة دا
و ما تعمليليش حونينة بقى
بأمارة ما كنتي هاتاكلي دراع اختك الصغيرة اللي هي مش انا طبعا عشان ايدها طولت على حتة جبنة بطماطم قدامك، و ما نجدهاش من ايدك غير اني انا كنت عضيتها في ركبتها في محاولة لإثناءها عن الاكل
بلاش نصايح مضللة بقى

افندينا..
نورت و شرفت..
معاك حق، احيانا بيكون الواحد مشتاق يقعد مع نفسه
بس انت راجل يعني سهل اوي تحظى باللحظات دي
اما بالنسبة للحسد على الجبنة بالطماطم فلا داعي للحسد انا ممكن اكل لك طبق وقت ما تحب يعني
و انا حريفة في عمايله :)

بسطاويسي،
هاتجرب الجبنة بطماطم
عايز تقولي انك كل دا ما كلتش جبنة بطماطم في حياتك
يا قلبك يا اخي
بسرعة روح كل
فايتك في الحياة كتير اوي

تحياتي ليكو كلكو

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ههههههههههههههه

لا وياسلام بقي لو جبنة قديمه من اللي وصي عليها لقمان تبقي تحفه

ماتجيبي حته

Anonymous said...

عزيزتي / نيران

بما ان حضرتك جريتى رقنا على الاكل وخصوصا الجبنة الاسطنبولى بالطماطم وكمان اضافة شوية زيت + قرن فلفل اخضر ورغفين عيش بلدي طري + عدد 1 طبلية صغيرة + 1 قلة مياة معدنية وفتحت الدش وقعدت وفعلا لقيت نفسي اعيط اعيط اعيط مع انك قولتي اضحك لاني حظي جي مع طبق اليوم وكانو بيعملو حتت اكلت جامدة اوي شيش طاووك + كباب وكفتة زي اللى بشوفها فى المجلات وطبعا انا كنت باكل وفى اغلب الظن اني كنت بحلم اني باكل اللحوم اللى انا شايفها وفجاءة بصيت على الطبلية لاقيت نفسي مخلص الطبق وملحوس بخمس اصابع وكمية لا باس بها على الجلابية اللى انا لابسة وشوية طماطم على شوية زيت روحت جايب الرغيف الثالث وفضلت اغمس فى الجلابية .... الى النهاية

واكتشفت ان اللى فتح نفسي هو برنامج طبق اليوم علشان كدة انا افضل اجيب بجنيه عيش ابو شلن واقعد انا والمدام وعشنا حياتنا مع طبق اليوم لدرجة انها كل يوم بتسالني هزمها على اية انهاردة من خلال طبق اليوم
وبكدة نكون عملنا عملية توفر لمصاريف الشهر والفضل طبعا يرجع لنيران

كتكوت مبلول من الفرحة

نيران said...

خمسة فضفضة
يا اهلا وسهلا بيكي يا اوختشي
انا بصراحة ماليش في الجبنة القديمة
مش عارفة ليه بالضبط
بس اكيد هي هاتبقى حاجة جهنمية يعني مع الطماطم
نورتيني.. تاخدي حتة؟


كتكوتي مبلووووول
اللي انت بتقوله دا عين العقل يا خويا
البطن مش بتشوف اللي انت بتدخله فيها
فلو حبيت تاكل طلياني هات فتافيت
لو حبيت تاكل انجليزي بردو هات فتافيت
المهم العيشة الهنية

و عجبتني اوي فكرة الطبلية :)

نورتني وسلامي للمودام :)