Monday, March 30, 2009

سؤال عبقري


مش عارفة موضوع تساؤلاتي دا ايه

و زي ما هاتلاحظوا دلوقت انا مش هاتعرض لمواضيع سياسية تاني


انا خلاص نويت اتوجه للفلسفة، لذا ايها الفلاسفة لموا عزالكو نيران هانم كعب الغزال قد نوت ان تغزوا مجال الفلسفة

و انتو مش عارفين نيرو لما تتفلسف بقى

يا خرااابي

يعني اللي مش عامل دماغ هايعمل، اللي عامل هايفوق


و أول تساؤلاتي الفلسفية

عن سؤال ازلي، السؤال يقول


البحر بيضحك ليه و أنا نازلة اتدلع املى القلل

الكل بيتساءل البحر بيضحك ليه، و ما حدش فكر يفكر في اجابة

يا ترى البحر بيضحك ليه؟ يمكن عشان اللي بتغني كانت نازلة تملى القلل من البحر، و البحر كما نعلم مياهه مالحة فالبحر اكتشف انها عبيطة؟

فيا ترى هي كانت بتتدلع ليه و هي نازلة تملى القلل

يبقى كان في واحد بيطل عليها و هي حبت تتدلع عشان توقعه فمنظرها كان مش هو قدام البحر عشان كدا ضحك عليها

ولما هي شافت البحر بيضحك وهي نازلة تتدلع تملى القلل ما فكرتش ليه و سألت الناس، طب ما تسأل البحر ليه السؤال موجه للناس كلها

عشان الناس تفضل تفتكر انها كانت بتتدلع و هي نازلة تملى القلل

و بعدين ليه تاخد القلل تملاها اصلا، ما هم كانوا بيشيلوا زلعة على راسهم، و بيملوا فيها المية كلها و بعدين تروح تملى القلل في البيت

دي كلها اسئلة منطقية، وواضحة وضوح الشمس، بس طبعا لم يتطرق إليها أحد إلا أن الفيلسوفة :)


و دي كل الأغنية، محمد منير غناها حلو اوي، مع ان اكيد محمد منير ماكانش نازل يتدلع يملى القلل، و لو دا حصل يبقى اكيد البحر لازم يسخسخ على روحه من الضحك، أومال ايه


البحر بيضحك ليهو انا نازله ادلع املى القلل

البحر غضبان مبيضحكش

اصل الحكايه متضحكش

البحر جرحه ما بيدبلش

و جرحنا و لا عمره دبل

والبحر بيضحك ليه وانا نازله ادلع املى القلل

قوللنا فخرها قناوى

بتقول حكاوى وغناوى

يا قله الذل انا ناوى

ماشرب ولو فى الميه عسل

والبحر بيضحك ليه

وانا نازله ادلع املى القلل

مساكين بنضحك م البلوه

زى الديوك والروح حلوه

سرقانا م السكين حموه

فى القلب بدل العله علل

والبحر بيضحك ليه و انا نازله ادلع املى القلل

بينى وبينك سور ورا سور

و انا لا مارد ولا عصفور

فى ايدى ناى والناى مكسور

وصبحت انا فى العشق مثل

البحر بيضحك ليه و انا نازله ادلع املى القلل

فى بالى ياما وعلى بالى

واللى بيعشق ما يبالى

ميهمنيش من عزالى

ياحلوه لو مرسالى وصل

والبحر بيضحك ليه و انا نازله ادلع املى القلل


لو عندكو اي اجابات عن موضوع البحر بيضحك ليه ممكن تبعتوها لنا هنا


و إلى لقاء في تساؤل فلسفي تاني

3 comments:

Anonymous said...

ههههههههههههههههه
فطست من الضحك وانا باتخيل محمد منير وهو نازل يتدلع بالقلل
هههههههههههههه
طبعا البحر هايسخسخ

بس بالنسبة لباقي عموم اسالتك المنطقية
احب اقولك من هذا المزنق

الرحمة من عندك يا رب ولو انها اسئلة منطقية

وانا برده من هذا المزنق احب اقول اجابة السؤال بتاع البحر بيضحك ليه هي

بسم الله الرحمن الرحيم
الجزاير

اقصد
عشان هو بحر وهي راحة تملى منه القلل
صح والله دي عبيطة

بس كده

بس الحقيقة فطست من الضحك


ههههههههههههههههههههههههه


ههههههههههههه
هبــة

نيران said...

مش فاهمة انا ايه اللي يضحك في الموضوع
انا باطرح طرح فلسفي
و طول عمرنا عارفين ان الفلسفة تعقد
لكن تبدأي لي تعليقك ب
هههههههههههههه
ليه ان شاء الله شايفاني باقول نكت على موجة كوميدي يا هانم

و بعدين الجزاير مافيهاش بحر
ازاي هاتروح تملى القلل منه


على فكرة بقى انتي مالكيش في الفلسفة
و انتي لا اختي ولا اعرفك

اطلعي برة بيتي يا قطة

:)

نورتي و رفعتي راسي

ياسر شمس الدين said...

نيران يا عسوله
عارفه البحر بيضحك ليه
عشان السمك بيزغزغوه