Monday, December 15, 2008

يا جزمة الهنا.. يا ريتني كنت انا



اول حاجة خطرت على بالي و انا باسمع الخبر


يا ريتني انا كنت الصحفي دا


و الخبر كما يعلم الجميع هو ان في مؤتمر صحفي للبعيد بوش و المتنيل المالكي


قام راجل ابن راجل و رمى بوش بجوز جزم ..


و لكم تمنيت لحظتها ان الصحفي دا كان من فصيلة ام اربعة و اربعين عشان يدي بوش تمانية و تمانين جزمة في خلقته


صحيح ان بوش ابن ال... عدى منها و تفاداها


بس المهم انه طاطى


خوفا من حذاء عراقي


لا و في الاخر يقول بوش ايه.. انه ماكانش خايف ولا مثل له اي تهديد


فاهمين فاهمين طبعا..


انا مبسوطة من الصحفي.. لان الجزمة دي كانت لازم تترمي في خلقة بوش من زمان


طبعا كلاب الامريكان في العراق طلعوا قالوا ان دا تصرف مش ولابد و انه لا يمثل الاعلام العراقي


لا طبعا هو يمثل الشعب العربي


انا مش عايزة اتكلم في السياسة والله.. بس الفكرة اني اتبسطت اوي


و اتمنيت اكون انا الصحفي دا


اللي مافكرش ايه اللي ممكن يجرا له بعد كدا


اللي ما خافش ان ولاده ما يلاقوش ياكلوا بعد ما يتقبض عليه


اللي ماخافش من اللي هايحصل في السجن اما يتقبض عليه


اللي ماقالش و انا مالي هو انا هاصلح الكون كله


اللي ماقالش يعني هو ضرب بوش بالجزمة اللي هايفرقٍِِ


اللي ماخافش من حاجة و عبر عن اللي هو عايزه


بغض النظر هو بينتمي لليمين ولا اليسار


سني ولا شيعي ولا مسيحي


كان يقصد ولا لا


المهم انه رفع جزمته على بوش
و جزمته دخلت التاريخ
على راس بوش :)
و عشان الحبايب زغرطي ياللي مانتيش غرمانة
لولولولوييييي






5 comments:

Anonymous said...

لولولليييييي وادي الزغرودة

وانا كمان نفسي كنت انا

بس تصدقي انا زعلت

عشان المفروض مش كانت جزمة الصحفي
تترفع على الاخ بوش كده


كانت لازم جزم الشعب العربي كله
بس يللا .. اول الطريق يبدا بجزمة

حبي لك
هبــة

نيران said...

اختاااه

هاقول لماما انك بتتكلمي في السياسة

هبة
تعاطفك وحده مش كفاية..اتبرع لو بجزمة و احنا نوصلهالك للعراق

في انتظار اتصالك

زيرو تسعمية صفرين زيرو زيرو صفر

أحمد غانم said...

حذائك شرفنا


نعم يا ايها الصحفى الحر

نعم حذائك اشرف واطهر من حكام تآمرو على العراق وفلسطين وعلى شعوبهم
حذائك اشرف من كتاب ورؤساء تحرير ورؤساء مجالس ادارات لمؤسسات صحفية شاركوا بأقلامهم فى تغييب الأمة وفى تبرير العدوان على العراق
شاركو بمقالات تم تسويدها بمداد من الحقد وبأقلام العمالة والخيانه

حذائك اشرف من شيوخ احلوا الدم المسلم فى العراق للعدو ليسفكه احلوا ما حرمه الله وحرمه الدين كل دين وكل شرع شيوخ تخاذلوا عن قول الحق وعن الصدع بالصدق وخافوا على دنياهم وباعوا دينهم بثمن بخس
حذائك اشرف من عربان صمتوا وسكتوا وجبنوا وخافوا على لقمة العيش وتربية العيال وتركوا شعب يذبح وشعب يحاصر وامه تنتهك مقدساتها

فتحيه لك ايها البطل
يا من غسلت عارنا
يا من شرفت امتنا
يا من قذفت الكلب بحذائك فتخطى كل الحدود ليصفع حكامنا الجبناء على وجوههم وعلى اقفيتهم
فلو قتلوك فخير شهيد
وان سجنوك فأنت الحر ونحن الأسرى

adsense big dog said...

طيب غيري العنوان بتاع البوست
اصل بيني و بينك افتكرت انك عاوزة تكوني.........مش الصحفي
بالأمانة الصحفي ده دخل التاريخ و السجن في وقت واحد
و هننساه زي كل اللي راحوا و هننسي هو عمل ايه
احنا كده و مفيش فايدة!كلمة اتقالت سنة 19 و كل يوم بفهم ليها معني جديد

حدوته مصرية said...

هو ذكرى مش هتتنسي و حقنا نفرح اكيد

يا ريتني كنت انا بتتفهم على المعنيين لولا توضيحها فى البوست

http://sockandawe.com/

شوفي اللعبة دى