Monday, May 23, 2011

الجيش

يا صباح الخير يعني
سنة واربع شهور تقريبا ما كتبتش ولاحرف هنا
مر في السنة واربع شهور دول كتير اوي
نبتدي من الاخر
الثورة المصرية
اللي ما كنتش عمري احلم انها تحصل
دا انا كنت في اقصى اقصى اقصى احلامي
كنت باحلم ان حسني يموت واشوف رئيس لبلدي غيره
كانت الثورة حاجة منطقية
بس مش منطقية
منطقية عشان التجبر اللي كان بيحصل في البلد
والفساد
لا فساد ايه دا لو في كلمة اكتر من فساد كنت قلتها والله
دا الفساد دا كلمة حونينة تداعب الانفاس لما الواحد يسمعها كداهون
دا كان غول متوحش مستشري فاسد مفسد
ومفسد دي هي مربط الفرس
اصل النظام السابق الله لا يرحمه كان فاسد
عادي ما في انظمة كتير فاسدة
ايه الجديد
ايه الابداع يعني
كان النظام السابق يتميز انه فاسد في نفسه ومفسد لمن حوله وياعيني على اللغة العربية الفصحى
يعني عشان اي حد ينجح ويلعلع ويرعرع في النظام الفاسد كان لازم يفسد هو كمان
يعني ماحدش يقولي اني عصامي واحترامي والكلام الفارغ دا
كان فاسد ومفسد
المهم لما قامت الثورة انا كنت في مصر
بعد ست سنين فراق
عشت حبة فيها
شفت مصر اللي باحلم بيها
اينعم كان في حالة غليان، خصوصا في بيت تيتة
حيث هي بتحب حسني وشايفة انه كويس والله بس اللي حواليه هم اللي ولاد كلب
وشايفة ان ولاد التيت اللي في التحرير دول عايزين يخربوها
وطبعا تيتة ربت عماتي واعمامي فبالتالي دا رأيهم
اما مرات عمي اللي فيها الرمأ شوية
كانت بتقتنع لما بنفهمها بس ما بتقدرش تقتنع انها اقتنعت
المهم بردو
كل دا ماخلانيش اكتب
مع اني كنت في مصر
ومشيت في شوارعها
ومشيت في وسط البلد
هو اينعم يعني ما عرفتش اصيع اصيع
بس اهو على قد ما ربنا كرمني
المهم المهم
التدوينة دي ليه بقى
اصلهم قالو انهاردة اكتبو تدوينة فيها تعليقات على المجلس العسكري
واحب اوضح
اني مش عارفة اكتب حاجة
نظام حسني كان فاسد ومفسد
ولا شك ان في فساد في المؤسسة العسكرية
بس على رأي اللي قال ان حال الشعب المصري مع المؤسسة العسكرية زي الست اللي عارفة ان جوزها بيخونها
بس مش عايزة تعترف عشان ما تخربش البيت
انا باحب الجيش
والجيش مش الضباط الكبار
الجيش هو الجنود اللي ضحت بنفسها وبنسمع عنها معجزات في المعارك
الجيش هو الجنود اللي في عروقها نخوة من باقي العروق
الجيش هو الجيش
انا فاكرة اما الحرس الجمهوري نزل و انا من سذاجتي كنت فاكره انه الجيش
انا كنت بتنطط واقول لاختي اهو الجيش نزل
كدا خلصت
الجيش نزل وهايحمي المتظاهرين
انا فرحت بنزول الجيش اكتر من فرحتي بالتنحي
بس نفسي الجيش يرجع تاني ويقدر يتغلب على الفساد المستشري في المؤسسة العسكرية المصرية
نفسي نصنع سلاح
نفسي اسرائيل دي تترعب
هي مش محتاجة حرب مننا عشان نغلبها
دول ربنا القى في قلوبهم الرعب

محتاجة اثق تاني في قواتنا المسلحة
درع الوطن

انا خايفة ومش عارفة نروح لمين ولا نيجي لمين

بس هاقول يا رب

التدوينة دي مالهاش لازمة وعارفة ان غيري هايرصد حقائق كتير
انا بس عايزة اقول
اني عارفة ان المؤسسة العسكرية بتخون، بس مش عايزة اعترف عشان لو اعترفت كرامتي لازم تنقح عليا واخرب البيت

انا مش عايزة البيت يتخرب

2 comments:

أفندينا said...

أولاً ألف مبروك على مريم وربنا يبارك فيها وفي مريم وفرح بناتي وعقبال ما نفرح بإبن الحلال إاللي يقدرهم ويحافظ عليهم .
ثانياً بأعتذر لطول الغياب ولكنها مشاغل الحياة وتويتر إاللي أخدني من المدونة من أكثر من سنة .
تحياتي لك ومتنسين قبلة كبييييييرة جداً لمريم

نيران said...

أفنديينا نورت المدونة والله
شكلنا كلنا اخدنا تويتر الله يسامحه بقى
بس اهو بنحاول نتواجد
بس اسرك سر ان المدونة ليها طعم تاني خالص
هادية وسكون
بينما تويتر رغي رغي رغي لما دماغي بتحول
ربنا يسلم مصر على خير يا رب :)

تحياتي لك ولمرورك الكريم